נדל“ן מניב VS נדל“ן יזמי

התחלת להתעניין בהשקעות בתחום הנדל“ן וגילית מושגים חדשים: נדל“ן מניב ונדל“ן יזמי. מה ההבדל ביניהם? הכתבה הבאה היא בשבילך >

שיתוף:
OnMap29/12/2020

נדל“ן מניב
נכס מוכן ובנוי. ברוב המקרים הוא מיועד להשכרה, ולרוב הוא מניב לנו תשואה כבר מיום ההשקעה הראשון.
נדלן מניב הוא רווחי למשקיעים באחת משתי דרכים:
1. דמי שכירות שוטפים שמתקבלים מהנכס המושכר.
2. רווח שיגיע ממכירת הנכס במחיר גבוה יותר מהמחיר שבו הוא נקנה – לרוב כתוצאה מעליית ערך הנכס.
הדרך להתמקד ולבחור נדל“ן מניב להשקעה היא לחלק את הנכסים לפרטיים או מסחריים.
נכסים פרטיים הם כאלה המיועדים לשימוש של אנשים פרטיים: דירות להשכרה, וילות להשכרה ואם אתם ממש על זה אז גם בנייני מגורים שלמים.
נכסים מסחריים הם כמובן לשימוש מסחרי: מבנים באזור תעשייה, מחסנים, אולמות, חנויות ומרכזי קניות.

דוגמאות לנדל“ן מניב:
• מתחם דירות להשכרה.
• דירה להשקעה שיוצאת לשכירות
• קניון או מרכז מסחרי שמשכיר חנויות ומשרדים.
הנכסים האלה מניבים תשואה (הכנסה) למשקיעים באופן שוטף – כלומר תשלומים שמגיעים מהשוכרים של הנכס לאורך תקופה ההשכרה, ממש כמו שכר דירה.
מעוניינים בנכסים עם פוטנציאל לנדל“ן מניב? יש לנו באתר היצע רחב של דירות למכירה, חלק גדול מהן מעולות להשקעה. הנה קישור לכל הדירות שנמכרות ממש עכשיו בלוח הנדל“ן שלנו.

נדל“ן יזמי
נדל“ן יזמי כולל נכסים בהתהוות, כאלה שהבניה שלהם עדיין לא הסתיימה או אפילו עדיין לא התחילה. לפעמים מדובר בנכסים שנמצאים רק ברמת תכנון הפרויקט, או כאלה שנמצאים בשלבי בנייה התחלתיים יחסית.
נדל“ן יזמי קיבל את שמו כי כמו בחיי היזמות, ממש יוצרים את ההזדמנות או אפילו את הנכס - ולא קונים נכס מוכן לשימוש.
סוג ההשקעה הזו דורשת יותר השקעה, מאמץ וזמן - אבל היא גם גורפת יותר רווח בסוף. מה הכוונה? דמיינו דירה בבניין ישן שעומד בתנאי תמ“א 38. בגלל המצב של הדירה היא עולה לכם יחסית מעט, אבל אין תכנית תמ“א מאושרת אלא רק דיבורים מעורפלים. כאן אתם מחליטים ליזום: להחתים את הדיירים, להביא יזם ולגרום
לתכנית להתממש. תארו לעצמם שיחות שכנוע עם דיירים, פגישות עם היזמים של הפרויקט, ודאגה לאישורים מול הממשלה. יותר זמן, יותר התעסקות, אבל לבסוף - רווח של מאות אלפי שקלים על הדירה. קניתם דירה ישנה וקיבלתם אחת בבניין חדש!

דוגמאות לנדל“ן יזמי:
• שטח קרקעי בגיאורגיה שמיועד לבניית מלון דירות יוקרתי.
• מבנה בנוי ומוכן שחברה יזמית רכשה כדי לשנות את השימוש בו – להשביח אותו, לשפץ או לבנות מחדש ולהפוך אותו לנכס חדש (למשל: חברה קונה בניין של קניון ישן והופכת אותו לבניין מגורים חדש).
בנדל“ן יזמי הרווח למשקיעים מגיע רק בסוף התהליך, בניגוד לנדל“ן מניב שמעניק תשואה החל מהיום הראשון.
הסיבה להבדל הזה היא בתהליך של הנדל“ן היזמי: קודם בונים או קודם משביחים, רק אחר כך מוכרים ואז גורפים את התשואה על ההשקעה (הרווח). התשואה מתקבלת במעמד המכירה ולא במעמד העסקה.

כמו בכל השקעה - ההבדלים העיקריים בין השניים הם רמת הסיכון ופוטנציאל התשואה על ההשקעה: נדל“ן מניב הוא סולידי יותר מנדל“ן יזמי, יש בו הרבה פחות דברים שיכולים להשתבש בדרך אבל אחוזי התשואה האפשריים בו נמוכים בהרבה מזה של היזמי.
המשותף לשניהם:
אם אתם רוצים שהנכס שלכם יעמוד בציפיות התשואה שאתם שואפים אליה, עליכם לבדוק מי קהל היעד שלו ומה ההון העצמי הנדרש ביחס להשקעה. בדיקות על הנכס, על הסביבה ועל הביקוש הן קריטיות גם בנדל“ן מניב וגם ביזמי.