בניה ירוקה

בין אם המושג הזה חדש לכם לחלוטין ובין אם כבר שמעתם אותו בכמה שיחות חולין, בכתבה הבאה תמצאו כל מה שחשוב לדעת על בנייה ירוקה. אחרי הכל, הכדור מאותת לנו כבר שנים – ולא מדובר כאן בעוד טרנד חולף, אלא בעתיד שקרוב להגיע.

שיתוף:
OnMap21/02/2021

בנייה ירוקה מתוכננת במטרה לחסוך אנרגיה, מים וחומרי גלם במהלך יצירת המבנה, היא בעצם באה כדי להמשיך לספק פתרונות דיור ואכלוס לעולם מבלי לפגוע בכדור. היא נפוצה בכל העולם והתקן שלה קיים גם בישראל.

הבנייה הירוקה מיושמת משלב התכנון המוקדם של הבית או הבניין ועד לשימוש עצמו במבנה, ממש בחיי היום-יום של הדיירים. ניתן לבנות לפיה בתים פרטיים וגם בניין מגורים, ולעתים היא תופיע בשם “בנייה בת-קיימא“.

מטרת הבנייה הירוקה היא ליצור סביבה בריאה ונוחה לשהייה יחד עם הימנעות מקסימלית מפגיעה במשאבים טבעיים ובאיכות הסביבה. היא באה לידי ביטוי בשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובחומרים ממוחזרים יחד עם תכנון שיאפשר חיסכון מקסימלי באנרגיה.

הנה שלושת אבני היסוד שעומדים במרכז הבנייה הירוקה:

• הגנה על המשאבים הטבעיים של הכדור באמצעות שימוש באביזרים חסכי מים ואנרגיה.

• הקטנת הפגיעה בסביבה על ידי שילוב הבנייה בנוף (ולא הריסה טוטאלית שלו), מזעור היקף עבודות העפר ושימוש במקורות אנרגיה נקיים (כמו רוח ושמש).

• הגדלת היעילות האנרגטית של הבית: ניצול מסה תרמית ובידוד תרמי לצורך חימום או קירור גורמים לחסכון באנרגיה (ביי ביי ליובש של מזגן על חום), ותכנון יעיל של השטח מבחינת אור וצל שחוסך גם הוא באנרגיה (מלא אור טבעי בבית).

האמת, שהבנייה הירוקה ממש נשמעת כמו שדרוג רציני לאיכות החיים.
כדי להשיג את כל אלו משתמשים בכל מיני אסטרטגיות כמו למשל בידוד תרמי יעיל של הגג, הקירות והחלונות – מה שיוצר את הבידוד התרמי בכל הבית.
אפשרות נוספת היא ניצול של מי נגר עילי (מים שזורמים על פני הקרקע כתוצאה מגשמים ושלג שנמס) להשקיה או להחדרה למי התהום.

היתרונות של בנייה ירוקה:
חוץ מאלו שכבר רצים לכם בראש אינטואיטיבית תוך כדי הקריאה, הנה עוד כמה:

#ההשפעה האקולוגית:
1. שיפור המגוון הביולוגי בעיר והגנה על המערכת האקולוגית
2. צמצום פסולת הבנייה וההריסה – בגלל המחזור של החומרים
3. צמצום פליטות הפחמן – 28% פחות בממוצע.

#הכלכלי:
מבחינת חיי הבניין לטווח ארוך, בנייה ירוקה יכולה להביא לחסכון של עד 30% מצריכת האנרגיה בהשוואה למבנה קונבנציונלי! דמיינו את חשבונות החשמל והמים צונחים.

מצד שני, העלות של הקמת מבנה ירוק היא גבוהה יותר. אנחנו מאמינים שבשנים הבאות יהיה יותר היצע בתחום הזה מצד הקבלנים, והמחירים יתחילו להסתדר. בכל מקרה – אם משווים בין עלויות ההקמה לבין עלויות התחזוקה לאורך השנים, עדיין משתלם יותר כלכלית לבנות ירוק.

#בריאות:
מחקרים מצאו שאנשים שגרים במבנה ירוק הם פרודוקטיביים יותר – הגיוני לנוכח העובדה שהטמפרטורה במבנים ירוקים היא מאוזנת באופן טבעי והאור הטבעי מתוכנן מראש להוות את התאורה המרכזית. האדם בסביבה הטבעית שלו, היעילות עולה וכך גם רמת הנינוחות.

#החברתי:
נטע, מאחורייך! תמיד חלמתם להיות משפיענים? זו ההזדמנות המושלמת שלכם, הרי כל פעם שתספרו על המבנה הייחודי שאתם גרים בו זה יעורר שאלות, וככה תגבירו את המודעות לעניין. לא רק לבנייה ירוקה, אלא לחשיבות שלה בעולם – השמירה על איכות הסביבה ועל חיי הכדור שלנו.

אם אתם מתכוונים לתעד את הבניה באינסטה – מעולה! אין כמו באז בזמן אמת, תייגו גם אותנו בסטורי.

אבל איך עושים את זה ירוק בפועל? הנה כמה אסטרטגיות תכנון ירוקות:

האמצעים הפסיביים – אלו שתמיד יהיו שם

1.  בידוד מעטפת הבניין באמצעות קירות, חלונות, גג (גג ירוק – נרחיב בהמשך) ורצפה.
2.  איטום המבנה ומניעה של זליגת אוויר ממוזג אל מחוצה לו.
3.  תכנון אוורור מפולש, כמו אפקט הארובה.
4.  הימנעות מגשרים תרמיים.
5.  תכנון נכון של יחס חלון-קיר לניצול התאורה הטבעית ולמניעת חדירת חום בקיץ. המיקום והמנח של המבנה צריכים להיות אופטימליים כדי לנצל את כיווני השמש והרוח בצורה מיטבית.

האמצעים האקטיביים – אלו שאתם תצטרכו ליישם

למשל, אם הגיע הזמן לבחור את המערכות בבית (מיזוג, אוויר, תאורה), כדיירים במבנה ירוק תבחרו במערכות מיזוג בעלות יעלות גבוהה, מערכות אוורור מאולצות, אמצעי הצללה דינמיים, נוריות לד שצורכות פחות אנרגיה ובעלות נצילות אנרגטית גבוהה.

מה זה גג ירוק?

גג ירוק (או גג מגונן) הוא גג שיש בו צמחייה, ויוצרים אותו על ידי הנחת תשתית שמאפשרת אחיזה של חומרי הזנה ומים לצמחייה והגנה למבנה מפני חדירת שורשים ונוזלים.
הוא יוצר בידוד תרמי, בידוד אקוסטי עד כדי הפחתה של כ-10 דציבלים, מגוון בילוגי על ידי משיכת ציפורים, פרפרים וחברים נוספים, מצמצם ספיגת חום של מבנים עירוניים, והכי חשוב: מוסיף טבע טהור לתוך העיר. גג ירוק הוא פשוט נקודה של טבע מזוכך בתוך העיר, ועוד לא דיברנו על הכיף שיש בלשבת על גג כזה.

ובכל זאת, מה הפאנץ’?

לבנייה ירוקה ישנו תאריך תפוגה ומדובר בהשקעה לא קטנה. על מנת להעניק למבנה את תו ה“בניין ירוק” עליו להיות מותאם לאקלים ולתנאי הסביבה. אם התנאים הם קיצוניים – זה יהיה קשה יותר. בחום של ישראל (והבירוקרטיה האהובה) זה אולי יהיה קצת טריקי.

בנייה ירוקה נותנת עדיפות לאמצעים פסיביים כמו שפירטנו מקודם, ורק בסוף לאמצעים אקטיביים מצד הדיירים. כדי שזה יקרה יש צורך בפיתוח טכנולוגי של תחום האנרגיה המתחדשת, תחום שמעורר לא מעט באז בעולם לאחרונה (ונקשר עם שמו של ביידן הנשיא הנבחר).

ככל שתמיכת הממשלה בפן הזה תגדל, ככה יהיה לכולנו נגיש יותר לבנות את הבתים שלנו בבניה ירוקה.