הדברים שצריך לבדוק כשמחפשים דירה

שאפו, עשיתם בחירה של מנצחים. לחפש דירה להשכרה או לקנייה זה משהו שצריך לעשות כמו מקצוענים כדי להגיע מוכנים לסיור ולהיות בשליטה על העניינים. ככה עושים את זה!

שיתוף:
OnMap10/01/2021

אז מה צריך לבדוק כשמחפשים דירה? בואו נתחיל.
-טיפ כללי לפני שמתחילים:
כנסו לקבוצת הפייסבוק של השכונה, ואם אין – חפשו גישה לפלטפורמה השכונתית. זה יתרון ענק! תוכלו למצוא שם מידע מתוך הצ‘ק ליסט וזה יקל לכם על החיים.

#הפתעה: כאן בונים
אם לא בא לכם להתעורר לתוך אתר בנייה באמצע החיים, אחרי שנכנסתם לדירה כיפית ועד שמצאתם אותה - וודאו שאין תכניות בנייה עתידית בשכונה, לפחות בעתיד הקרוב. יש כאן קצת עבודת מחקר, אבל המאמץ יכול לחסוך לכם חודשים של בית מלא אבק לבן, כבישים חסומים ברחוב בגלל משאיות מלט וקדיחות אין סוף, שזה הכי קשוח שיש.
מה עושים? כמה אפשרויות:
1. לשאול את השכנים – חובה להודיע לדיירים באזור כשמתכננים תמ“א 38, פינוי בינוי ופרויקטים נוספים.
2. מבקשים את המידע על תכניות בניה שאושרו ממחלקת ההנדסה בעירייה או ברשות המקומית.
3. מחפשים את המידע ברשת – לא תמיד יופיע מידע על כל האזורים, אבל שווה לבדוק כדי לחסוך עבודה.

#שקט על הסט
אתרו גורמים שעלולים ליצור רעש בקרבת הדירה, כאלו שעלולים לפגום באיכות בחיים שלכם אם תגורו לידם באופן קבוע לפי מידת השקט שאתם רוצים ומה שמתאים לכם.
לשים לב למתנ“סים, מגרשי ספורט, מקומות בילוי, מרכזים מסחריים, כבישים סואנים וצמתים, ועוד מוקדי רעש בקרבת הדירה.
מה עושים? מסתובבים ליד הדירה בשעות היום השונות ובודקים איך המרגש.

#קליטת אינטרנט
זה תמיד היה בסיסי, אבל משנת 2021 זה רלוונטי מתמיד – בדקו את איכות הקליטה הסלולרית בדירה. אם רשת הסלולר שלכם לא מספקת את מה שדרוש, בדקו איזו רשת כן עובדת שם טוב.
אתם לא רוצים להיכנס לדירה, לארגן הכל, ואז סוף סוף לשבת רגל על רגל על ספה החדשה ולגלות שאין לכם אינטרנט לדפדף בנחת באינסטגרם (או בלינקדאין, אנחנו לא מקובעים).

#אורות
אם אתם אוהבים דירה מוארת, כזו שאור השמש עושה בה קסמים ולא צריך להדליק את האור לפחות חצי יום, בדקו שהדירה מוארת באופן טבעי בשעות היום.
מה עושים? מגיעים לראות את הדירה בשעות שונות של היום, במיוחד בשעות שהכי חשובות לכם, ושוהים במרחב. בדקו אם נעים לכם ואם מואר מספיק, וגם שלא מואר לכם יותר מדי.

#ריח
מפגע ריח ליד הבית זה אחד הדברים המכבידים שיש, הוא גובר על הכל: ריח טוב של שטיפה, ריח נעים של כביסה, נר ריחני דולק, הכל. וזה מבאס! אבל אתם מגיעים מוכנים, ולכן לא תתנו לריחות משונים להפתיע אתכם בבית החדש.
מה עושים? קודם כל, סיור מקיף בשכונה לאורך היום. בנוסף – זה הזמן לתשאל את השכנים, במיוחד אלו מהצד שלכם בבניין. חפשו מידע ברשת על מפגעים, ושאלו בעירייה אם יש תלונות פתוחות על האזור. אם כן – בררו מה הצפי לטיפול.

#השכנים
טוב, אין פה הרבה מה להרחיב וגם בטוח שהמחשבה הזו עברה לכם בראש, אבל הסעיף הזה הוא למען היסודיות – בדקו שהשכנים באים לכם בטוב. למה? זה יכול לקבוע את איכות החיים שלכם בדירה הזו.
מה עושים? כשאתם מגיעים לראות את הדירה ובזמן המחקר שאתם עושים, עצרו לדבר עם השכנים שאתם פוגשים בדרך. נסו לדבר עם אנשים שדומים לכם – בערך אותו ראש, כאלו שיכולים להבין אתכם ואפשר לשאול אותם את השאלות החשובות. אם אתם אוהבים קריוקי של שישי בצהריים אבל יש לכם 4 שכנים צמודים עם ילדים קטנים, תהיה לכם בעיה. שכנים זה קריטי!

#חניה ופקקים
חניה זמינה וכבישים פנויים ליד הבית זה מדהים ואידאלי. יהיו אזורים שבהם זה לא המצב בשעות מסוימות, וזה סבבה, אבל אתם צריכים לדעת מזה כדי לחשב את ההתנהלות היום יומית שלכם בדירה ולהיות מוכנים.
מה עושים? אפשר להגיע לדירה בשעות העומס של היום ולחוות בלייב את הכניסה לשכונה, היציאה ממנה ומציאת החניה, ואפשר להיעזר באפליקציות הניווט. אבל בינינו אל תעשו את זה, אין כמו התנסות בפועל במקרים כאלה.

#המחירים
לפני שאתם סוגרים על מחיר עם בעל הבית, בדקו את המחירים של הדירות מסביב. אולי תגלו מידע שיעזור לכם במשא ומתן .
מה עושים?
אם אתם מחפשים דירה לקניה, בדקו באתר נדל“ן הממשלתי - יש שם מידע אמין על עסקאות מכירה שבוצעו לפי ערים, שכונות ורחובות. החיפוש קליל ונוח ותוכלו למצוא שם סכומי מכירה מדויקים יחד עם הפרטים של הנכס.
מחפשים לשכור דירה?
תשאלו את השכנים בבניין כמה הם משלמים או שתעשו סקר שוק ברשת על מחירי הדירות להשכרה באיזור שלכם.

בנוסף, באמצעות OnMap תוכלו לקבל מושג מהם מחירי הדירות באזור. הזינו בעמוד הבית את המיקום ואת גודל הנכס הרצוי ותקבלו את שלל הנכסים שעומדים למכירה ולהשכרה ואת רמת המחירים.

#ועד
בדקו אם יש ועד פעיל בבניין, ואם כן – מה רמת המעורבות שלו ואיזה תחומים הוא דואג. ניקיון שוטף של הבניין, טיפול בבעיות שסביבו ותחזוקה שוטפת זה חשוב לאורך זמן וצריך שיהיה מי שיטפל בזה עבור הדיירים.

#תקינות ושיפוצים
על פי חוק אסור למסור לכם דירה למגורים כשיש בה גורם מסוכן כלשהוא. הדירה צריכה להיות תקינה מבחינת חיבור לגז, לכבלים, הכנה ומקום למכונת כביסה ונקודות חשמל עובדות. אם יש בדירה ליקויים שנגרמו בשימוש סביר בדירה – האחריות לתיקון על בעל הדירה.
לגבי שיפוץ, אם הדירה לא משופצת זה יבוא לידי ביטוי במחיר, לטובתכם כמובן. אם אתם מגיעים בתור שוכרים – תדעו שממש מקובל לבקש מבעלי הדירות לשפץ קלות לפני הכניסה! צבע, החלפה של טפט מקולף וקרמיקה שבורה הם דברים שמקובל לבקש מבעל הדירה.

#תרגישו בבית
הספייס הזה שאתם מסתובבים בו עכשיו ומדמיינים איך תסדרו את החפצים שלכם בתוכו עומד להיות הבית שלכם. פתחו את כל הברזים ותראו שהזרם תקין, תורידו מים בשירותים, בדקו שהספה במרחק נוח מהטלוויזיה, שהמטבח בגובה סבבה ולא נמוך מדי, בדקו את הדירה ברמת הפעולות היום יומיות שלכם - אתם רוצים שיהיה לכם נוח בחיים.
מה עושים? משחקים בכאילו, מסתובבים בדירה ועושים מה שאתם תמיד עושים, ובודקים שנוח לכם ושהעניינים יחסית זורמים.

זהו חברים, סיימתם את הצ’ק ליסט. עכשיו אתם רשמית מחפשים הרבה יותר חכמים ומנוסים.
אנחנו מאחלים לכם בהצלחה עם הדירה החדשה שלכם, ואם עדיין לא מצאתם את האחת – היא תגיע, תמשיכו.
שמחנו לעזור לכם,
צוות OnMap