מחיר למשתכן

מתחילים לחפש דירות למכירה? כדאי לבחון את האופציה של דירות מחיר למשתכן. לפני שתצללו לתוך לוח דירות, ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב.

שיתוף:
סמדר ארדיטי19/06/2017

מה זה "מחיר למשתכן" ועל מה כולם מברברים?

מדובר בתכנית שיזמה הממשלה כדי להקל על זוגות צעירים לקנות דירה. במסגרתה, הזוגות הצעירים (ומספר אוכלוסיות אחרות שמיד יפורטו) יזכו להנחה של כ-200,000 ש"ח על דירה חדשה. כמו כן, אם תרכשו דירה במחיר למשתכן בפריפריה, תזכו להנחה נוספת של 40,000 ל-60,000 ש"ח.

מה הדיל?

יזמים מתחרים על קרקעות המיועדות לבניית דירות מגורים. כאשר נערך מכרז על אדמה, כל אחד מהיזמים מציג את המחיר שימכור בו דירה. הזוכה הוא כמובן הקבלן שמציע את המחיר הנמוך ביותר לדירה. בתמורה, הקבלן זוכה בקרקע לבנייה במחיר זול משמעותית.

מי הם ברי המזל שייהנו מהמחיר המוזל לדירה?

משרד הבינוי והשיכון עורך הגרלה ממוחשבת בין הנרשמים לפרויקט. התנאי הראשון להשתתפות בהגרלה הוא שלא תהיה בבעלותכם כבר דירה או זכאות על חלק מדירה - לא בהווה ולא בכל ששת השנים האחרונות. 

מעבר לכך, אלה הם הזכאים:

  • נשואים או ידועים בציבור
  • יחידים מעל גיל 35 (רווקים, גרושים ואלמנים)
  • הורים חד הוריים לילד אחד לכל הפחות
  • נכים מגיל 21 ומעלה

אם לא נפלתם באחת מן הקטגוריות הללו - מוקדם מדי להרים ידיים! במידה ושנה מיום קיום ההגרלה עברה חלפה לה, אך נותרו עוד דירות שלא נרכשו במסגרת הפרויקט, גם משפרי הדיור האחרים יהיו זכאים למחיר המוזל המוצע במסגרת מחיר למשתכן. 

מימון:

  • משכנתא 90% הבנק המלווה קובע את שוויין של הדירות לפי הערכת שמאי את ערך השוק שלהן. משום שמחיר המכירה של דירות (במסגרת מחיר למשתכן) נמוך יותר מערך השוק שלהן, בפועל, הרוכשים של הפרויקט יוכלו לקבל משכנתא של עד 90% ממחיר הדירה, ולא 75%.
  • שווי הדירה במסגרת הפרויקט לא יעלה על 1,800,000 ש"ח במידה והדירה יקרה מסכום זה, או שהשמאי מעריך אותה כיקרה מסכום זה, בעת חישוב גובה ההלוואה המקסימלי, הבנק יתייחס לערכה של הדירה כ- 1,800,000 ש"ח.
  • הון עצמי של 100,000 ש"ח הזכאים לדירת מחיר למשתכן יחויבו לשלם 100,000 ש"ח על מנת לקבל את המשכנתא.

איזו דירה תקבלו?

  • אם הבניין הוא בן 4 קומות או יותר, תהיה בבניין מעלית.
  • הדירה תהיה בעלת שטח של 75 מ"ר לכל הפחות. 
  • בדירת שלושה חדרים או יותר, תהיה מרפסת שירות בגודל 2.5 מ"ר. בדירות עם פחות חדרים, יהיה מקום מוצנע למכונת כביסה, למייבש כביסה וגישה לתליית כביסה חיצונית.    
  • הכנה למערכת מיזוג אוויר מיני-מרכזית, כולל תשתיות וניקוז. 
  • חדר רחצה ושירותים עם הכנה לתנור חימום חשמלי ושקעים מוגנים ממים.
  • חלונות אלומיניום עם זיגוג כפול ותריסי גלילה חשמליים בחדרי השינה.
  • דלת כניסה מפלדה רב בריחית.
  • חשמל: חיבור תלת-פאזי 25X3 אמפר (בדירת 3 חדרים או יותר), לוח חשמל ותקשורת דירתי עם שטח פנוי בגודל של 6 מודולים לפחות, נקודה תלת-פאזית בארון המטבח (כדי לאפשר בעתיד מעבר לבישול בכיריים חשמליות ולא רק בגז), בחדר שינה הורים מפסק מחליף, התקן קוצב זמן (טיימר) לדוד שמש, מערכת לניטור ולבקרה של צריכת החשמל בדירה ונקודת טלוויזיה, תקשורת וטלפון בכל חדר.

נפלא, אני רוצה. איפה נרשמים?

אם צלחתם את התנאי הראשון ועמדתם באחד מסעיפי הזכאות, תוכלו לקבל תעודת זכאות ממשרד הבינוי, באמצעותה ניתן להירשם להגרלה באינטרנט. עלות הנפקת התעודה היא 240 ש"ח ותוכלו להנפיקה באחת מחברות ההרשמה בארץ או באתר של הפרויקט. תוקפה של התעודה הוא שנה, אך לאחר מכן ניתן לחדשה ללא עלות.

מועדי ההרשמה להגרלות של כל פרויקט בארץ יפורסמו בעיתונים ובאתר משרד הבינוי והשיכון. תוכלו להירשם באמצעות תעודת הזהות ומספר אישור הזכאות שעל התעודה באתר הרישום להגרלות. לכשמתחילה ההגרלה, יש לכם 28 ימים להירשם (תיק תק תיק תק).

עשרה ימים לאחר סגירת ההרשמה להגרלה כבר יתקבלו תוצאות. הזוכים יזומנו באימייל על ידי היזם, על פי סדר תוצאות ההגרלה, לשם בחירת דירה וחתימה על חוזה (זה שהוגרל ראשון, יזומן ראשון לבחור). מזל טוב!
נ.ב. חשוב מאוד- מומלץ לעיין מראש בתכניות הדירות בפרויקט שנמצאות באתר ההגרלות, משום שבפגישה אליה תזומנו, תצטרכו כבר לבחור את הדירה בה אתם מעוניינים.

איך תגדילו את סיכוייכם ליפול בפור:

וודאו שכתובת מגוריכם מעודכנת ברשות האוכלוסין. אתם תקבלו עדיפות בהגרלה אם תירשמו לפרויקטים בישוב בו אתם מתגוררים בשלוש השנים האחרונות (או שהתגוררתם בו סך הכל ארבע שנים מתוך עשר השנים האחרונות). כמובן שאתם יכולים להירשם במקביל גם לפרויקטים באזורים אחרים.

כדאי שתדעו:

  • בזמן הבנייה תאלצו לעמוד גם בהחזרי משכנתא וגם בשכירות חודשית אתם קונים דירה על הנייר. עד שייבנה הבניין תצטרכו לשלם בכל חודש את החזרי המשכנתא, ובמידה שאתם מתגוררים בדירה שכורה, תשלמו במקביל גם את השכירות. 
  • חמש שנים איסור מכירה את הדירה שתקנו תוכלו להשכיר כאוות נפשכם, אך בחמש השנים הראשונות לא תוכלו למכור אותה.

לחיפוש דירה למכירה ולהשכרה, לחצו כאן .