ירושלים של זהב: העיר שנשארת בביקוש שיא כבר יותר מ-5 שנים

ירושלים נמצאת כבר תקופה ארוכה בראש רשימת הביקוש מול היצע לדירות בישראל – גם לרכישה גם לשכירות. בירושלים החלו בבניית כ־2,000 דירות בשנת 2016, מספר שענה על כרבע בלבד מכמות הביקוש בעיר באותה תקופה, נמוך משמעותית בהשוואה לערים מרכזיות אחרות. בשנת 2021 כבר קיימת התחדשות עירונית, פרויקטים חדשים בירושלים הכוללים פיתוח ושדרוג מאסיבי, אלפי יחידות דיור חדשות והרחבת תשתיות כבר מושכות לירושלים אוכלוסיות חדשות וצעירות.

שיתוף:
OnMap18/07/2021

ישן וחדש – פיתוח מול קלאסיקה
לצד כל הפיתוח החדש, מי שמחפשים דירות להשכרה בירושלים או דירות למכירה בירושלים מוצאים לרוב דירות מרווחות, מוארות, בנויות “כמו פעם” עם כל הקסם שבדבר. עצם המגורים בדירה ירושלמית מכניסה פן אחר לחיים, כל הנוף העירוני שלה מיוחד במינו.
אנשים שגרו בירושלים בשנים האחרונות מספרים שיש בה הכל: עיר גדולה ומגוונת, כל אדם ימצא את עצמו בה. אם זה דתיים, חילוניים, מגזרים שונים – יש בה הרבה מכולם וזה מה שהופך אותה לדואלית. פעם קסום לגור בה, ופעם קשוח.

ומה לגבי מצב הנדל“ן הנוכחי בירושלים?
שאלה מעניינת, במיוחד בתקופת פוסט קורונה שבה בדרך כלל רואים שינויים בשוק, בירושלים המצב יחסית דומה לעבר.
בימים אלו לא קל למצוא דירה להשכרה בירושלים: הביקוש בשמיים, היצע הדירות הטובות יחסית נמוך ויש דיווחים על דירות במצב לא להיט או יחידות דיור מאולתרות כמו מחסנים שהומרו לדירות מגורים, מה שהופך את הדירות הסבירות אף מבוקשות יותר.
מחיר דירת 3 חדרים בירושלים במצב טוב עומד על 4,000-4,500 ₪.
בירושלים יש כיום 936 אלף איש, ורק 2.8 דירות בבניה לכל אלף איש! פשוט להבין את גודל הביקוש מהנתון הזה בלבד.

מה מעלה את הביקוש לדירות למכירה בירושלים?
קודם כל, הסטודנטים והסטודנטיות. האוניברסיטה העברית בירושלים, בצלאל ושלל מוסדות אקדמיים כמו מכללות וקמפוסים שונים מושכים אל העיר צעירים שמגיעים ללמוד ולחוות את ירושלים על הצד המגניב שלה. השכונות המועדפות בקרב הסטודנטים הן רחביה שנחשבת לשכונה חילונית עם מדרחוב שווה, בית הכרם שנמצאת על הרכבת הקלה וכמובן – איך אפשר שלא, השכונות הסובבות את שוק מחנה יהודה.

כמו תמיד, המשקיעים מבינים את הפוטנציאל של דירות להשכרה בירושלים, מגיעים ויוצרים ביקוש למרות המחירים, ובכך אף מגדילים אותו. מחירי הדירות בירושלים גבוהים יחסית לישראל, אך בהשוואה למרכז הארץ הם נמוכים מעט, אבל רק מעט.
המחיר של דירות בירושלים אף מזנק עם הקרבה לאתרים היסטוריים חשובים ומשמעותיים: מגדל דוד, שער יפו, כיכר ספרא והעיר העתיקה שבכלל שמהווה אטרקציה בזכות עצמה.

על פי סקר שנערך כבר בשנת 2017, כ־8,200 בתי אב מעוניינים לרכוש דירה בירושלים, הרבה מעל תל אביב שנמצאת במקום השני וכמעט כפול מחיפה.
נתחשב גם במשמעות של העיר ירושלים לאנשים דתיים, מה שמשאיר המון משפחות חדשות דתיות ומסורתיות בעיר, לעתים בכל מחיר. כך נוספות משפחות חדשות שמעוניינות לגור בעיר, ומעט מאוד דירות חדשות כנגד.

עם הפנים קדימה
במנהלת להתחדשות עירונית מספרים על פרויקט ענק של חברת “דירה להשכיר“, הארכה של הקו האדום של הרכבת הקלה עד להדסה עין כרם, קו נוסף, “הקו הסגול“, הנמצא בתכנון מתקדם, ושורת פרויקטים של פינוי-בינוי שיהפכו את אזור גן רבינוביץ' לשדרה עירונית יפה ונעימה.

חדשות טובות ופרויקטים חדשים בירושלים
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו“ד עמיר שקד, החליטה ביולי 2021 לאשר את תוכנית מתחם “פזגז” שבו יקום מגדל בן 30 קומות עם 250 יחידות דיור להשכרה.
מדובר במודל חדש יחסית בירושלים של עירוב שימושים למבנה אחד, במסגרתו דירות המגורים ימוקמו בקומות העליונות של המגדל ושטחי התעסוקה והמסחר ימוקמו בקומות התחתונות.
התוכנית משתרעת על שטח של כ-3 דונם וממוקמת במתחם הרחובות המלך ג‘ורג’, רחוב הלל ורחוב מבוא התמיד.

זה רק מהלך אחד מתוך תכנית שלמה לעודד את הבנייה בירושלים ולהכניס דירות חדשות למכירה בירושלים , יחד עם הגדלת ההיצע בדירות להשכרה בעיר.
ירושלים עתידה להוביל את תחום ההתחדשות העירונית בישראל, פניה הולכות במגמה ברורה לכיוון הצערת האוכלוסייה וגיוון קהלים – גם כאלו שלא היה מצופה שיגיעו לחיות בעיר.

שווה לעקוב אחר ההתפתחות בעיר, יהיה מעניין ואולי גם הזדמנויות שוות יעלו בהמשך.