איך למצוא מתווך?

במציאות של שוק הנדל"ן הישראלי, עם המחירים הגבוהים, השוק הדינמי והתכניות הממשלתיות המבלבלות, למצוא מתווך יכולה להיות משימה מאתגרת ללא ספק.

שיתוף:
OnMap05/03/2019

במציאות של שוק הנדל"ן הישראלי, עם המחירים הגבוהים, השוק הדינמי והתכניות הממשלתיות המבלבלות, למצוא מתווך יכולה להיות משימה מאתגרת ללא ספק. אתם צריכים מישהו שאתם יכולים לסמוך עליו ואשר ישמור ויקדם את האינטרסים שלכם. לכן, בדיוק כמו שבחיפוש אחר עורך דין, מוסכניק או אפילו רופא פרטי אתם מחפשים את הטוב והאמין ביותר, איש מקצוע המגיע עם מחויבות למקצוע וללקוח, כך גם לגבי הדרך הנכונה למצוא מתווך - בין אם כדי למכור דירה, לרכוש בית, להשכיר או לשכור.

רישיון הוא לא רק לנהיגה!

לפני כל הטיפים והמהלכים שאתם צריכים לדעת כדי לענות על השאלה איך למצוא מתווך, חשוב לנו להדגיש את הנושא הבא. מתווך נדל"ן בישראל צריך להחזיק ברישיון תיווך תקף ותקין. בדיוק בגלל רגישות המקצוע והעובדה שמתווכים עוסקים בעסקאות פיננסיות משמעותיות מאוד מבחינת סכומים והשפעה על חיי המעורבים, הם צריכים לעבור הכשרה מסוימת, להיות מפוקחים מקצועית ולהחזיק ברישיון המקצועי המסמיך אותם לעבודתם.  

בנוסף להחזקת רישיון תיווך נדל"ן בתוקף, אתם צריכים לבדוק שהמתווך שאתם חושבים לעבוד איתו עושה זאת באופן מקצועי ומקיף, שהוא בתחום לטווח הארוך ולא עושה זאת כהשלמת הכנסה מהצד או רק כי הוא "מבין" בנדל"ן. תיווך נדל"ן הוא מקצוע לכל דבר, מקצוע מרובה היבטים וכזה הנושא עימו הרבה אחריות. בחרו מתווך נדל"ן המבין זאת ופועל לפי עקרונות מקצועיים אלו

כמה טיפים חשובים וברורים לבחירת מתווך 

מיד נתקדם לטיפים מעשיים ומעמיקים יותר לגבי הדרך הטובה ביותר למציאת מתווך הנדל"ן עבורכם, אך ראשית נסגור את הפינה של כמה טיפים חשובים, שאולי יהיו ברורים מאליהם לחלקכם. 

· מתווך הנדל"ן שלכם צריך להיות מקומי לאזור הרלוונטי לכם, לא מישהו הפועל בשלט
רחוק ולא מכיר את האזור טוב מספיק. 

· אמון הוא מרכיב מהותי ומרכזי בבחירת מתווך נדל"ן. אתם צריכים לסמוך על המתווך
שלכם כי תפקידו הוא לקדם את האינטרסים שלכם ולהגן עליהם. לכן אם אתם לא חשים
אמון במתווך, מכל סיבה שהיא, קחו צעד אחורה והמשיכו לחפש בעל מקצוע אחר.  

· ניסיון ורקורד עסקאות איכותי הם בהחלט ערובה די בטוחה להצלחה ולאיכות בשירות,
במיוחד בתחום רגיש ומורכב כמו תיווך נדל"ן. הגיל עצמו אינו מחייב לחלוטין, אך בהחלט
רצוי לחפש מתווך נדל"ן מנוסה מספיק ועם רקורד מוכח של עסקאות טובות עבור לקוחותיו. 

בחירת מתווך המתמחה בתחום הרלוונטי לכם 

שוק הנדל"ן כולל מוכרים, קונים, משכירים ושוכרים, כאשר לכל אחד מסוגי העסקאות האלו מאפיינים אחרים מבחינת עלויות, מיסוי, דגשים, נקודות חשובות, מטרות וכיוצא באלו. לכן כאשר אתם בוחרים מתווך נדל"ן לליווי מקצועי של העסקה שלכם, חשוב לבחור מתווך או סוכנות תיווך המתמחים בתחום הרלוונטי לכם. כך למשל יש מתווכים המתמחים בדירות למכירה מצד המוכרים ולעומתם יש כאלו המתמחים באיתור דירות להשכרה עבור שוכרים פוטנציאליים. אם אתם רוצים לקנות דירה, אתם צריכים ליווי של מתווך המתמצא באופן מלא באיתור הזדמנויות רכישה וקידום האינטרסים שלכם למול האינטרסים של המוכרים, בתור דוגמא.  

הסכם מחויבות ובלעדיות 

בדיוק בגלל הרגישות הגבוהה של עסקאות נדל"ן ובגלל גובה הסכומים – בעיקר בעסקאות רכישה ומכירה – מתווכים רבים דורשים מהלקוחות שלהם לחתום על הסכם בלעדיות. המשמעות היא שהמתווך לא רוצה להשקיע זמן ומשאבים בליווי העסקה שלכם ואיתור
ההזדמנויות הטובות ביותר, רק כדי שבסוף תלכו ותבצעו עסקה אחרת עם מתווך אחר שליווה אתכם. לכן יש מידה רבה של צדק בדרישה לחתום על הסכם מחויבות ובלעדיות מוגבל, כאשר החלק המוגבל מתייחס למרכיב הזמן.  

חשוב לשים לב כי תקופת המחויבות שלכם לבלעדיות לאותו מתווך נדל"ן או סוכנות תיווך מוגבל בזמן מסוים וכי הזמן כתוב בהסכם ההתקשרות ביניכם. זמן סביר ומקובל לבלעדיות הוא 3-6 חודשים. הסכמי בלעדיות רלוונטיים בעיקר לעסקאות של דירות למכירה או דירות לרכישה אך יש מתווכים הדורשים אותם גם לגבי עסקאות דירות להשכרה.  

הבינו היכן המתווך מפרסם ומה שיטות העבודה שלו 

אתם צד לעסקה מן הסתם, לכן למרות ששכרתם מתווך כי הוא איש המקצוע ואתם רוצים שהוא ילווה את התהליך, אתם זכאים ואפילו צריכים לדעת כיצד התהליך יתבצע. עוד לפני החתימה על הסכם עם מתווך נדל"ן, רצוי שתבררו כיצד והיכן הוא עומד לפרסם את הנכס שלכם (מכירה או השכרה) או לחלופין לחפש עבורכם את הנכס שאתם מבקשים (רכישה או שכירות). האם מתבצע פרסום/חיפוש אינטרנטי ובאלו אפיקים? האם יש שימוש בכלים כמו לוח דירות למכירה או לוח דירות להשכרה באתרים מובילים ? האם יש שיתופי מידע עם סוכנויות נדל"ן אחרות? האם המתווך מקיים הצגות קבוצתיות של נכסים וכיוצא באלו.  

במציאות הדיגיטלית, יש יותר אפשרויות לקבל מידע מהימן ומהיר לגבי נכסים וכך גם למצוא הזדמנויות מכירה, רכישה או השכרה, אך באותה מידה השוק תחרותי יותר ולכן אתם צריכים מתווך המכיר את התחום על בוריו ואשר יידע להפעיל את כל ערוצי השיווק ואיתור הנכסים הרלוונטיים כדי לסגור עבורכם עסקה אופטימאלית ומהירה.  

דעו מה אתם מחפשים והגדירו זאת היטב למתווך 

הטיפ הבא נועד יותר ליחסים עם המתווך שבחרתם ופחות למציאתו, אך הוא יכול להקל עליכם מאוד את התהליך ולמנוע עיכובים ועוגמת נפש. המתווך מחפש עבורכם הזדמנויות העונות לצרכים שלכם, לכן כדי להימנע מהצעות מיותרות ובזבוז זמן וכסף של כולם, הגדירו למתווך שלכם היטב בדיוק מה הצרכים שלכם – מיקום, תקציב מקסימאלי, הגדרות של סביבת הנכס, תשתיות חשובות וכל פרט רלוונטי אחר.